Inom wicca finns det en speciell ritualstruktur som kan se lite olika ut från tradition till tradition men i alla traditioner så har ritualen en inledning, en huvuddel och en avslutning.
Jag skrev i ett tidigare inlägg om hur det kunde se ut och jag kommer den här gången berätta lite mer i detalj om hur ritualstrukturen inom wicca kan se ut. Lägg märke till att detta är ett försök att berätta om hur en wiccansk ritual kan gå till och att ritualstrukturen kan se annorlunda ut i olika coven och i olika traditioner. Se det som inspiration och för dig som är nyfiken på wicca så kan detta bli en grund till att börja utöva wicca istället för att bara läsa om religionen. Wicca är en ”göra” religion, inte en religion där man passivt går och tror på övernaturliga saker. Vi vill uppleva och känna, vara aktiva, delta och utföra ritualer. Det är att vara religiös för en wiccan.
Som jag tidigare skrivit så byggs ritualstrukturen upp som i en berättelse, vi har en inledning, en huvuddel och en avslutning. Inledningen är uppförandet av vårt tempel eller vårt ritualområde, huvuddelen fylls med det som ska firas, t ex. Imbolc eller Brigid som den också kallas. Denna bit tar oftast längst tid då det är huvudsyftet för att ritualen genomförs. Därefter genomförs avslutningen där man stänger ner templet eller avvecklar ritualområdet.
Inledningen
I vår berättelse inleder vi alltså vår ritual genom att förbereda deltagarna på den kommande ritualen. Oftast i ett coven ser inledningen precis likadan ut vid alla rituella tillfällen. Så fort ett coven ska genomföra en ritual så är inledningen alltid densamma. Kanske låter tråkigt tycker du? Men det finns ett syfte med att ritualen är exakt samma i inledningen, det är ju precis vad ordet ritual betyder. Att genomföra en handling enligt en förutbestämd händelseordning. När vi nu genomför samma sak varje gång vi ger en ritual får oss att genomföra handlingarna utan att behöva tänka på vad vi egentligen gör, våra handlingar är djupt rotade i vårt inre och vi kan istället fokusera på att faktiskt fylla våra handlingar med kraft och vilja. Att varje mening i de ord vi yttrar får kraft och bärs genom inledningen av riten vi förbereder.
En vanligt förekommen start på en wiccansk ritual är att man sopar ritualområdet med en kvast. Detta görs för att dels städa bort ev. skräp på platsen men mer som ett tecken för alla deltagare att nu startar ritualen. Sen städar man även av det astrala planet, det psykiska planet. Vi alla hamnar i synk och förbereder oss på ritualen som precis inletts.
När så området är sopat brukar Översteprästinnan ta sitt svärd och dra upp en magisk cirkel. Det är något som vi inte ser med ögonen utan det är något vi visualiserar och tänker oss. Vissa coven ritar upp en cirkel på golvet eller i naturen, så gör dock inte jag och mitt coven. Meningen med cirkeln är att skydda området från oinbjudna gäster och att behålla den kraft vi fyller cirkeln med. Lite som en hink håller vatten så vill vi att den kraft vi drar in i cirkeln också ska få vara kvar där.
När så cirkeln är rest renas templet med salt och vatten, rökelse och eld och nu är det dags att bjuda in elementen Luft , Eld , Vatten och Jord, de är kopplade till olika väderstreck och vanligast är det att Luft kopplas till Öster, Eld till Söder, Vatten till Väster och Jord till Norr, i vissa andra traditioner kan elementen kopplas till andra riktningar, Fred Lamond skriver i sin bok Fifty years of wicca(2004) att wiccaner är så principfasta att det blir löjligt när någon står och kallar på Luft i Öster när det ligger en stor sjö i just riktningen öster, ta med dig detta kloka råd en äldre inom wicca delar med sig av, jag gör det.
När så elementen är på plats bjuds Gudinnan och Guden in. Så är då vår inledning klar och själva huvuddelen av vår berättelse kan ta vid.
I vår berättelse är det Imbolc som står i centrum och är syftet med att genomföra vår ritual, ha alltid ett tydligt syfte när du genomför en ritual.
Huvuddelen
Om högtiden Imbolc kan du läsa mer om på sidan wicca.nu: här! Ordet imbolc betyder ny mjölk, och på brittiska öarna lammar fåren nu och den första färska mjölken går att få fatt i och hönsen börjar värpa ägg så sakteliga. Det är något att fira, att vi påbörjar en ny säsong och då är det tid att lämna det gamla bakom sig och renas i det nya ljuset som nu har blivit betydligt mer påtagligt än vid självaste midvinter då solen återföddes. I Sverige kanske det känns avlägset att kalla Imbolc för den första vårhögtiden utan oftast är det ju mitt i vintern och känns inte alls som vår för oss. Speciellt inte om du bor lite längre norr ut i Sverige. Då kommer Lamonds röst tillbaks och säger: Men om det är två meter snö och minus 15 grader, då ska du ju inte fira våren?! Men vad ska man då fira? Jo, högtiden kallas också Brigid och det är efter gudinnan Brigid, dock är det hon som vaknar på de brittiska öarna och således våren med henne, så du får försöka lista ut någon smart koppling till hur du kan få till det. Du kan t ex. titta upp vad Brigid är gudinna för och utifrån det skapa något passande.
Som jag tidigare skrev är Imbolc för mig en nystart och en tid att fira att det blivit märkbart ljusare. En ritual man kan genomföra är t ex. att rena sig själv lite extra genom att först rena sig med salt och vatten, rökelse och eld och sen även genomföra Mindre förvisandets pentagramritual eller som den heter på engelska: Lesser banishing ritual of the Pentagram. Om du inte gillar änglanamnen så kan du byta ut änglarna till passande Gudar och Gudinnor, här är en version för häxor utan änglanamnen istället med Herne, Aradia, Cernunnos och Habondia.
Bygg ut din ritual så att den passar ditt syfte och högtidens tema som förklarar naturens manifestation. Det är din fantasi som sätter gränserna för vad du ska baka in i huvuddelen!
När du så är klar med huvuddelen är det brukligt att genomföra ytterligare en ritualiserad del som ser likadan ut för varje ritual du genomför, precis som inledningen är Kakor och Vin ritualiserat där du äter en kaka som du välsignar i Guden och Gudinnans namn liksom dricker från bägaren en dryck du välsignat i Guden och Gudinnans namn. Jag skrev kakor och vin, du kan ta vad som helst ätbart och drickbart i denna del av ritualen. Inom wicca anser vi att genom den stora riten som sker mellan Guden och Gudinnan under Beltaine så får vi mat och kakorna och vinet är något vi får av naturen och detta firar vi genom just denna ritual.
Avslutning
Så har vi då kommit fram till avslutningen av vår berättelse. Vi har rest vårt tempel, helgat området och firat en högtid och ätit en välsignad måltid. Nu är det dags att tacka alla som deltagit i ritualen. De högsta entiteterna tackas först, och det är Gudinnan och Guden, därefter tackar man väderstrecken och till slut låter man cirkeln lösas upp och när det är klart tackar man alla människor som deltagit i ritualen. Är du ensamutövare så kan du krama dig själv och klappa dig själv på axeln för ett gott arbete.
När så ritualen är genomförd och du kanske har varit ute i naturen, se till att städa upp efter dig och andra som varit på platsen före dig. En viktig princip inom hednavärlden är att det ska vara renare när vi lämnat platsen än när vi kom till den.
En annan viktig sak jag återigen vill påpeka är att ritualer aldrig ska genomföras för att det är kul eller spännande. Ha alltid ett klart syfte med din ritual. Fira en av de åtta högtiderna och fyll den med väl valt innehåll så klarar du dig, firar du en Fullmåne så se till att ha ett syfte med din ritual och inte bara bjuda in gudar och väsen för att inte genomföra något. Det är som att bjuda in till fest och sen har du inte förberett festen för dina gäster och gästerna kommer troligtvis tycka att det är konstigt att bjuda till fest och så sitter du där i bekväma kläder och har inte fixat mat eller snacks till dina gäster. På samma sätt är det med gudar och väsen, kommer de till odukat bord kan du få ofog, du kanske avbröt något viktigt när du kallade på dem? Så, ha alltid ett klart och tydligt syfte när du genomför en ritual.
Lycka till och våga genomföra ritualen, det är så wiccaner upplever sin religion, inte genom att passivt gå och tro.
Som inspiration delar jag ett gammalt klipp från en dokumentär om häxor i England. Här ser du Eleonor Bone, kallad för ”The Matriarch of British Witchcraft” genomföra en ritual.
// Peter